DanskOase med i Studiecenter for Menighedsbaseret Teologi

02/09/2020

Fra 1. august er DanskOase blevet en del af det økumeniske Studiecenter for Menighedsbaseret Teologi (SCMT). Dansk Oase indtræder i bestyrelsen og bidrager sammen med Apostolsk Kirke, BaptistKirken og Vineyard i Danmark i etableringsfasen som løber frem til udgangen af 2021.
SCMT har til formål at udruste teologistuderende igennem ‘mesterlære’ forløb i lokale menigheder og regionale læringsfællesskaber. Her finder de studerende støtte og udfordrer hinanden i den teologiske refleksion og udvikling af identitet og teologi, som de har brug for som kommende præster og teologer.
Det seneste halvandet år har SCMT etableret læringsnetværk og mesterlære forløb i Aalborg, Aarhus, København og Syddanmark for mere end 20 studerende. Dette arbejde bliver nu yderligere udvidet i samarbejdet med DanskOase, hvilket også vil styrke udviklingen af ny viden om menighedsbaseret teologi, ledelse og nye menighedsetableringer. DanskOase er luthersk i sin teologi, men deler menighedssyn med mange frikirker. DanskOase var også med i SALT, Skandinavisk Akademi for Lederskab og Teologi, da det eksisterede i 00’erne.
Henrik Holmgaard, daglig leder af SCMT, udtaler: “Samarbejdet med DanskOase er en meget positiv udvikling for det økumeniske samarbejde i SCMT. DanskOase er en central bevægelse i dansk kirkeliv og er et vigtigt bidrag til solid menighedsbaseret udrustning af fremtidens præster, teologer og pionerer.”
Ruben Dalsgaard, generalsekretær i DanskOase siger videre: ”Vi har i DanskOase tradition for akademisk fokus i uddannelsen af præster, og det er godt. Men vi har også mærket et behov for at give vore stud.teol’er mere praksisorienteret læring og bringe den lokale menighed mere i spil som en aktiv medspiller i uddannelsen af præster. SCMT sætter en god og relevant ramme omkring dette.”