Familieplanlægning

31/01/2024

Lise Emming Weber-Hansen skriver fra Burundi:
”I sidste uge, var jeg nogle dage i Bujumbura for at deltage i et seminar i Kvindedepartementets projekt ’Ikangure Gukore’, som betyder ’Begynd at arbejde’. Det er et projekt, som uddanner foreløbigt 25 kvinder i familieplanlægning, spare-lånegrupper og small business. Kvinderne kommer fra 11 forskellige kirker i Bubanza distrikt. De skal efter projektets træninger være ambassadører for familieplanlægning og spare-lånegrupper i deres egne kirker.
Projektet er støttet af Kvindenetværkets årsindsamling: Familieplanlægning – en fælles opgave.
Et af de store samtaleemner på seminaret var falske fortællinger om, hvor skadelig prævention er for kvinder. Her var det godt, at formanden Consolate er uddannet sygeplejerske, så hun kunne komme med gode forklaringer og vejledninger.
Der kan læses mere om seminaret og kvindernes fortællinger i Lises næste nyhedsbrev, som kommer i næste uge.”