Festgudstjeneste i Burundi

22/05/2024

Lise Emming Weber-Hansen skriver:
”Pinsedag var der festgudstjeneste i menigheden i Magana tæt på Rubura. Magana har indtil nu har været en undermenighed til menigheden i Rubura, men pinsedag blev de selvstændige, og præsten skulle indsættes.
Provins-administratoren fra Ngozi var inviteret sammen med andre vigtige personer: præsten fra Rubura, repræsentanter fra ledelsen og mig som repræsentant for BaptistKirken i Danmark. Programmet var langt med masser af kor, taler, dåb, præsteindsættelse og nadver.
Vi startede fra Rubura kl. 8.20 med alt musikgrej, højttalere, nadverbægere m.m. fra kirken der, og vi kørte fra Magana kl. 15, dog uden at nå at deltage i nadveren. Men vi skulle videre til Bujumbura, og det skulle nås inden mørkets frembrud kl. 18.
Det er altid en fest og glæde, at en kirke bliver stor nok til at være en selvstændig menighed. Legal Representative Jean Jacques Masabo fremhævede i sin tale Baptistkirken i Danmarks historiske rolle i Burundi. Her fremhævede han bl.a., at første protestantiske kirke, primærskole, sekundærskole, hospital og trykkeri var baptisternes! Også Hans Emmings rolle i oversættelsen af Bibelen til Kirundi blev nævnt som betydningsfuld, fordi folk kunne læse bibelen på deres eget sprog. Jeg bragte hilsner og gode ønsker fra Baptistkirken i Danmark.
Mandag var der afrundingsmøde hos Baptistkirken i Burundi og sidst på dagen fløj jeg videre til Kigali i Rwanda.”