Første søndag i advent

28/11/2021

Adventstiden handler om håb. Håbet om Ham, der kommer – Messias, Frelseren, Forløseren.

Men ventetid er en luksus, vi dårligt tillader os selv i 2021. Det hele skal gå stærkt, og vi går fra 0 til 100 på et spiltsekund, springer ventetiden over og direkte over i julefejringen.

Men hvad bliver der af ventetiden, hvor håbet spirer? Når vi at mærke efter, hvad vi håber på? Når vi at mærke, hvad vi tynges under og længes efter? Ikke nødvendigvis kun vores egne personlige længsler, men også hvad vores familier, menigheder, naboer – ja næsten – længes efter? Hvor har vi brug for, at frelseren fødes – at lyset bryder igennem? Det lys som mørket aldrig kan overvinde.

Vi kan lægge vores byrder og længsler fremfor ham nu og vi har lov at både tro og håbe på, at han virker i et nu. For det sker! Men ofte er det en proces med ventetid.

En proces hvor Gud virker i os, både direkte ved Hellig Ånden men også igennem andre mennesker. For Gud bruger mennesker, der stiller sig til rådighed for at lade sig bruge af ham, til at dele med fattige, til at hjælpe andre ud af fangenskab, til at få nuancerede blik på omverdenen og til at vise kærlighed og barmhjertighed.

Bodil Højbak Møller, medlem af BaptistKirkens ledelse