Guds rige er anarki

15/01/2020

Anarki betyder egentlig ”ikke-magt” og det er – eller bør være – kirkens kendetegn. Det er hovedessensen af Johannes Aakjær Steenbuchs seneste bog. ”Evangeliet mellem magt og afmagt – a/politisk teologi” er undertitlen. Johannes er formand for BaptistKirkens Teologiske Forum og en særdeles aktiv teologisk forfatter.
Ole Lundegaard, præst i Korskirken i Herlev, anmelder bogen på baptist.dk og skriver:
”Her har vi fået en fremstilling af gudsriges-tanken i Det Nye Testamente, som man både i klarhed og perspektiv har svært ved at finde en parallel til i dansk teologi.”
Han skriver også i sin anbefaling: ”Hvis du synes kirkens forhold til magt, magtanvendelse, politik, forbrugerisme, vold, men også lederskabsmodeller, gudstjeneste og socialt arbejde er vigtige emner, så er dette en bog for dig.”
Læs anmeldelsen her.