Partnerskab om vand

15/01/2020

Baptistkirken i Danmark og Burundi har indgået en partnerskabsaftale med Burundis største NGO-operatør for vandforsyning: amazi Water. Hvor amazi Water har høj teknisk ekspertise og store maskiner, indgår de partnerskaber med kirker, der kan sikre de sociale og kulturelle aspekter af en velfungerende vandforsyning: etablering af vandkooperativ, engagement og ejerskab fra lokalsamfundet, respekt, drift og vedligehold af infrastrukturen (kilder, rør, tanke og tappestationer) samt undervisning om vandforbrug, ernæring og hygiejne. Alt det kan Baptistkirken i Burundi levere. Vores første projekt bliver at sikre vand til skolen, kirken, lokalsamfundet og sundhedsklinikken i Nyantore i det nordlige Burundi. I Nyantore står en nybygget sundhedsklinik ubrugt hen og forfalder, fordi der ikke er vand. I 2020 er det vores mål at etablere vand med amazi Water og starte sundhedsklinikken op i samarbejde med de lokale myndigheder. (Billedet er fra Morten Kofoed og Jonas Norgaard Mortensens besøg i Nyantore i marts 2019.)