Ikke Guds bedste børn

07/01/2019

Vi har oplevet de seneste år, at det at være troende er blevet mistænkeliggjort, og det uanset om du er en troende muslim eller kristen.
Netop nu er frikirkerne igen i mediernes søgelys, takket være TV2 serien ”Guds bedste børn”. Den handler om sekter og deres magtfulde og manipulerende ledere.
Vi må tage skarpt afstand fra radikalisering, uanset om den sker i marginale kristne kredse eller i andre religioner. Især når det handler om overgreb på børn.
Her vil vi understrege, at det at være en del af en frikirke ikke i sig selv er kritisabelt og udtryk for manglende dømmekraft. Tværtimod er det et valg, som tages i frihed og som skal lede til frihed for den enkelte i troen på Jesus Kristus.
Som formand og generalsekretær for BaptistKirken lægger vi vægt på åbenhed, ærlighed og frihed. Det gælder både vores kirkesamfund og de lokale menigheder.
Vi tror på, at Guds Ånd stadig er aktiv imellem os, men ledere kan misbruge deres rolle og påvirkning af andre. Det sker i det sekulære liv, og det sker desværre også i kirker. Vi har ikke som baptistkirker været ramt af kritikken, men den rammer også os, fordi der tales generaliserende om frikirker.
Vi ønsker, at livet i vore menigheder er sundt og sandt. At mennesker oplever frihed og glæde i troen på Jesus Kristus – og det er det, vi arbejder på som kirkesamfund og støtter menighederne i.

Per Beck og Lone Møller-Hansen

Se også Lones video-nytårshilsen her.