Jagten på vand

17/05/2023

Jep Emming, der er på forårsferie i Burundi, skriver:
”Vi skal bruge 30 cm rør, en spand, et målebånd, en skovl og et stopur – det hele er timet og tilrettelagt, aktionen starter i morgen kl. 8.30.”
Det kunne være optakten til Emmanuels og min tur til kirken i Nyantore, der ligger ca. ½ time fra Rubura. Præsten i Nyantore, der også hedder Emmanuel, stod klar som aftalt, så vi gik de 80 højdemeter ned i dalen.
Regntiden klinger ud nu, og tørtiden, der normalt varer til sidst i august, er den tid på året, hvor man kan grave kilder ud uden at skulle fjerne det samme jord igen og igen.
I dalen er der mangle små kilder, og vi skulle forsøge at finde de mest lovende, for at de kan blive udgravet og lukket, så vi kan indsamle tilstrækkeligt rent vand til sundhedscenter, kirke, børneskole og de nærmeste beboere omkring kirken i Nyantore. Det er svært at bedømme, når man kigger på en kilde fra overfladen, men ’vores’ Emmanuel har efterhånden udviklet en god næse for at finde vand. Han har stået for et lignende projekt i dalen her i Rubura tilbage i 2019 og en større kildereparation ved de kilder, der forsyner os, i Nyakerera 10 km herfra.
Med skovlen graves der fri nedenfor kilden, der laves en lille dæmning, som rørstykket sættes i. Spanden holdes under, og så ser vi på stopuret, hvor lang tid det tager at fylde spanden. Vi fandt tre kildeområder, der var til at måle, og de giver samlet ca. 12.000 liter i døgnet. Her i Rubura bruger vi ca. 10.000 liter i døgnet, så det ser lovende ud.
Efter lidt snak om, hvis marker i dalen, der nu vil blive gravet op, havde vi en køreplan for projektets start.
Det blev bekendtgjort, at vi på mandag kl. 7.00 skal bruge ca. 30 personer (m/k) til at grave ud.
Ved den tid er jeg ved at smøre madpakke til en dag på kontoret i Søndersø, men Emmanuel og Emmanuel skal nok holde mig orienteret om projektets fremdrift.”