Karen Wümpelmann in memoriam

08/06/2022

Karen Wümpelmann døde kort før pinse, 98 år gammel, på plejehjemmet i Århus, hvor hun havde boet i nærheden af familien efter Knud Wümpelmanns død for to år siden. Hans virke for danske, europæiske og alverdens baptister kom til at forme deres samliv, efter de blev viet i 1947. Efter nogle år som præstepar i Pandrup og i Købnerkirken begyndte de begge at forme Knuds tjeneste som den første generalsekretær for danske baptister 1964-80. Knud udadtil og Karen indadtil, hvor hun fik en relativ beskeden økonomi til at række til et utroligt stærkt værtindeskab overfor kristne fra hele verden. Samtidigt blev hun sidst i 1960’erne én af initiativtagerne til arbejdet i Danmarks økumeniske Kvindekomité.
Da Knud Wümpelmann i 1980 blev ansat som generalsekretær for europæiske baptister, flyttede de til Tølløse, hvor Karen var vokset op i menighedens børne-og ungdomsflok. Nu blev hendes store pligtfølelse overfor menighedslivet omsat i bl.a. korarbejde og en tjeneste i menighedsrådet. Da Knud Wümpelmann ti år senere blev valgt som præsident for Baptist World Alliance, var en del af aftalen, at Karen kunne følge ham på flere af hans tjenesterejser. Således gik det til, at ‘pigen fra Tølløse’ blev kendt og elsket af baptister verden rundt.
Karen Wümpelmann bliver bisat fra Tølløse Baptistkirke i dag, onsdag, kl. 14.30. Æret være Karen Wümpelmanns minde iblandt os.