Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Konference-refleksioner

29/03/2017

I dagene 22-25. marts deltog Lotte Holm Boeriis og Anders Hyldgård fra BaptistKirken samt Bo Lundgaard, Andreas Daugaard og Louise Jul Boeris fra Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund i en Missions- og evangelisationskonference i Wien afholdt af EBF, Europæisk Baptist Federation, og EBFs Ungdomsorganisation, EBFYC. Konferencens tema var Revolution og berørte bl.a. discipelskab, kirke og mission.
Lotte Holm Boeriis var del af en gruppe, som sammenfattede en resolution for konferencen:
”Vi anerkender behovet for at ændre vores forvrængede opfattelser af kristen praksis for at bringe en revolution, der vil bringe forandring i vores liv, kirker og nationer.
For at opnå dette, vil vi være nødt til at vende tilbage til Kristus og i overensstemmelse med evangeliet vores forståelse af, hvad det betyder at være:
– Disciple, som tilhængere af og efterfølgelse af Kristus
– Kirken, som fællesskab af venner, der elsker og tjener hinanden
– Og engagere sig i mission som Guds vidner om hans sandhed og kærlighed i verden.”
Anders Hyldgård fortæller: ”Som mennesker kan vi være både introverte og ekstroverte i vores udtryksform, men turen til Wien gav mig indtryk af, at udfordringen er den samme for os alle. Det fælles kendetegn for dem, der stod i noget, der blomstrede i deres lokale kontekst, var gæstfrihed, åbenhed og imødekommenhed. Der var en længsel efter, at lære mennesker så godt at kende som muligt, for derigennem at træde ind i fællesskab med mennesker på måder, hvor mageligheden måtte betale den største pris.”
Anders slutter: ”Den nøgletanke jeg sidder tilbage med kan nogenlunde rummes i følgende udfordring:
Der var hos os på samlingen en erkendelse af, at vi som kristne nogle gange misforstår, hvad det vil sige at leve helligt, fordi vi blander det, at vi søger at leve i overensstemmelse med Guds vilje, sammen med tanken om, at vi dermed skal holde os fra dem, der ikke bærer de samme værdier.
Når Jesus selv er vores fortolkningsnøgle til livet i efterfølgelse af Gud, så ser vi os kaldet til et liv, hvor vi aktivt opsøger dem, der er udstødte og på andre måder udsatte i samfundet. Vi skal med andre ord finde ud af at være kirke som venner. Venner med/af syndere. Altså en opfordring til det som nogle vil betegne som ’dårligt selskab’. Alt det, Gud kan og vil forløse, kan kun ske, hvis vi placerer os iblandt dem, der har brug for denne forløsning!”