Krigstiden i baptistkirkerne – nu i bogform

28/04/2021

Sidste år, i anledning af 75 år for Danmarks befrielse, udkom en omfattende hjemmeside om ”Dansk baptisme og tysk nazisme”, danske baptisters historie 1930-1950. Nu er hjemmesiden omformet til et bogformat, som igen udkommer 5. maj. Det er baptisternes historiker Bent Hylleberg assisteret af formand for Teologisk Forum Johannes Aakjær Steenbuch, som står bag udgivelsen, økonomisk støttet af Baptistkirken i Danmark.
Dansk baptisme og tysk nazisme er en fortælling om, hvordan livet formede sig under 2. verdenskrig for danskere, der tilhørte landets største frikirke, og om hvordan baptisterne forholdt sig til nazismen – både som ideologi og som besættelsesmagt. Bogen handler både om kirkeliv og om den teologiske tænkning, der prægede arbejdet.
Fortællingen om baptisterne under krigen følger tre spor; hvordan kirkens landsledelse vejledte menighederne via hemmelige skrivelser i en tid med tysk censur. Der fortælles om livet i 10 lokale menigheder, hvoraf nogle rummede både modstandsfolk og nazister som medlemmer og bogen slutter med 15 biografier om baptister, der konkret tog stilling til krigens udfordringer.
Bogen er på 650 sider med over 400 illustrationer og koster 300 kr. plus 50 kr. i forsendelse. Den kan bestilles på BaptistKirkens sekretariat på info@baptistkirken.dk. Ved bestillingen overføres beløbet til MobilePay 90519 eller konto 3201 3201182417. Mærk overførslen ’historiebog’.
Bogen kan også afhentes dels på LK1 den 29. maj (efter bestilling), eller efter aftale enten på sekretariatet på Amager, hos Bent Hylleberg i Tølløse eller på Ulla Holms kontor i Aalborg.
Læs mere her.