Nyt fra Rwanda og Burundi

28/04/2021

Jonas Norgaard Mortensen og Morten Kofoed, har tilbragt de seneste uger i Burundi og Rwanda. Morten først to uger i Burundi og siden mødtes han med Jonas i Rwanda for at deltage i en rundbordssamtale med Baptistkirken i Rwandas (AEBR) partnere, der også tæller de canadiske baptister.
”Vi havde gode, ærlige og til tider også hårde, men kærlige samtaler om samarbejdet, om ledelse og om fremtiden”, fortæller Morten. ”Jonas gjorde et godt stykke arbejde med at formidle de svære ting i samarbejdet; forventninger, ærlighed, gennemsigtighed og involvering i hinandens liv og dagsordener. Det tegner godt for fremtiden og ønsket og viljen om fortsat at være sammen i at formidle ’det glade budskab’, forpligte sig på hinanden og hjælpe de mest udsatte til et bedre liv, er drivkraften i vores samarbejde.”
I Burundi nåede Morten, foruden møder med vores to partnere Dutabarane og Baptistkirken i Burundi, UEBB, også på feltbesøg i alfabetiseringsprojektet. ”Det var fantastisk at se den glæde, som de deltagende – især kvinder – udviste over at have lært at læse og skrive og den mulighed for indkomst, som deltagelse i spare- og lånegrupper giver dem. Fællesskabet, samværet og selvværdet var i fuldt flor under besøget i menigheden i Tura, hvor vi blev modtaget med sang, dans og glæde”, fortæller Morten Kofoed fra turen. Tura ligger i det nordøstlige Burundi, tæt på Rwandas og Tanzanias grænser.
Jonas rejser hjem i dag onsdag og Morten landede i mandags og vil efter endt karantæne være tilbage på kontoret 3. maj.