Kvinder fra Slovenien fortæller og leder i bøn

16/01/2019

Fredag 1. marts er det her i Danmark Kvindernes Internationale Bededag, ligesom det er i godt 170 lande kloden rundt. I Danmark er Bededagen med sikkerhed blevet fejret siden 1928 (sandsynligvis også tidligere), og i 1969 blev Danmarks Økumeniske Bededagskomite dannet. Den har ansvaret for oversættelse og videregivelse af materialet til den årlige Bededag. Hvert år er et nyt land i fokus. Bønnekæden jorden rundt er det vigtigste ved dagen, men det er også vigtigt at lære om andre lande og få baggrundsviden fra landets egne folk og dermed forståelse for landenes befolkninger og deres situation.
Temaet i år er: ”Kom, alt er forberedt!” Gudstjenesten, der bruges over hele verden, er udarbejdet af kvinder fra alle kirkesamfund i Slovenien ud fra Jesus’ lignelse om det store gæstebud (Lukas 14,15-24). Ved gudstjenesten samles der også ind til to projekter, der især tilgodeser kvinder og børn – det ene er Kvindenetværkets projekt ’Dukore’ i Rwanda.
Læs mere om Bededagen og Slovenien på hjemmesiden www.kvindebededag.dk, hvor man også en lille månedstid inden Bededagen vil kunne finde de steder, hvor den afholdes.
“Gå ind og se, hvor der holdes Bededag i din by. Det er en fantastisk mulighed for kvinder at mødes i bøn på tværs af vores kirker”, siger Kvindenetværkets formand Lise Willer.