”Når kirken er til salg”

16/01/2019

Bente Hansen har været præst i Nakskov. Derfor er det med vemod, hun konstaterer, at kirken nu er sat til salg. Samtidig er det en anledning til selvransagelse. Er det de gamle, som har bygget vores kirker, vi ærer, eller svigter vi faktisk Gud, når vi fastholder vores kirkebygninger for længe, spørger hun.
Artiklen indledes med: “Mennesker flytter – og mennesker flytter sig. Vores gamle kirkebygninger bliver liggende på samme matrikel. Kan vi ikke blive bedre til sammen at håndtere den udfordring?”
Hun minder os om, at udtrykket i Bibelen er, at Gud ”telter” iblandt os. At han flytter med… Men hvorfor er det så så svært, når vi lukker kirker, spørger hun. Læs hendes debatindlæg her.