Lise Emming tilbage i Afrika

24/04/2024

Lise skriver: ”Den første uge tilbage foregik i Rwanda, hvor jeg dels var i Butare sammen med Yego-teamet for at besøge projektet for unge mødre og holde møde med medarbejderne.
Fredag var vi trukket i festkjolerne, for der havde vi afslutnings-event på AEBR i Kigali for Tinyuka-projektet. Her har vi i samarbejde med Kvindenetværket og BaptistKirken trænet 34 kvinder i ledelse, spare-låne og small business. De 34 kvinder er trænet sammen med 34 fra deres kirke, som allerede har en form for lederrolle, så de gennem forløbet har fungeret som mentorer for de nye. Derfor har et element i træningen netop været coaching og mentoring. Jeg har deltaget i tre af træningerne, og det har været spændende at følge kvindernes udvikling.
Til afslutningen deltog repræsentanter fra AEBRs ledelse, biskopper og ledende præsterne fra de involverede kirker, projektmedarbejderne, og ikke mindst repræsentanter fra målgruppen. Vi hørte om udfordringer og succeser fra deltagerne. En kvinde, Florentine, fortalte, at hun gennem spare-låne og indtægtsskabende aktiviteter havde øget sin kapital fra 200.000 FRW til to millioner, så hun nu har købt ni geder og en ko. Samtidig har hun lært at lave køkkenhave, så hun kan forsyne sin familie med grønsager.
En af præsterne fortalte, at det kan mærkes tydeligt i kirken, at kvinderne er kommet mere på banen. De leder gudstjenester og andre aktiviteter, de tager ansvar, og gennem deres spare-lånegrupper er deres mulighed for at betale menighedsbidrag større. Så i deres menighed er de seks højest betalende medlemmer kvinder fra projektet.
Han bemærkede også, at der i projektets spare-lånegrupper er færre konflikter end i andre i området, og at det pegede på, at kvinderne, der leder disse grupper, bruger de redskaber, de har lært i træningerne om at lytte, have dialog og at lede i stedet for at styre. Til slut var der fotografering af os alle og fællesspisning.
Søndag fløj jeg videre til Bujumbura, og mandag mødtes jeg med Legal representative Jean Jacques, inden jeg fortsatte til hjem til Rubura.”