Lise til Rwanda

22/05/2024

Siden mandag har Lise Emming Weber-Hansen, BaptistKirkens udsendte medarbejder, været i Rwanda, hvor hun arbejder sammen med vores partnere indtil sin hjemrejse til Danmark.
Planen var egentligt, at Lise skulle have været længere tid i Burundi og så slutte af med et kortere opsamlingsbesøg i Rwanda, men den er ændret af flere årsager.
Brændstofmanglen i Burundi er nu så udtalt, at det vanskeliggør udførelse af arbejdet og nogle aktiviteter har måtte aflyses. Det betyder også, at feltbesøg ikke er mulige, og det at komme frem og tilbage mellem Rubura, hvor Lise boede, og den største by Bujumbura, har været forbundet med store vanskeligheder.
Grænsen mellem Rwanda og Burundi, der ligger cirka 30 min fra Rubura, blev lukket i december i 2023. Her krydsede Lise tidligere grænsen, dels for at arbejde sammen med partnerne i Rwanda og dels for at tanke brændstof, når det ikke var til at opdrive i Burundi. Samtidigt var det også en mulig ’evakueringsvej’ i tilfælde af uroligheder.
10. maj var der et granatangreb ved en busstation centralt i Bujumbura, og der var efterfølgende skyderier. Fire blev dræbt og op mod 20 sårede. Årsagen til angrebet, som der har været flere af, er uklart men hænger formodentlig sammen med næste års valg til bl.a. parlamentet, så de forskellige grupperinger er i gang med at positionere sig.
Lise var på det tidspunkt i sikkerhed i Rubura, men det er medvirkende til, at hun nu er taget til Rwanda, da hendes opgaver også kan løses derfra. I Rwanda skal Lise deltage i evalueringen af to af vores projekter, mødes med Baptistkirken i Rwandas medarbejdere, drøfte nye aktiviteter og tilse vores aktiviteter.
Lise tager til Danmark den 7. juni og afslutter endeligt sin tjeneste i forbindelse med Sommerstævnet i Mariager, hvor det er muligt at møde hende. Husk Lise i jeres forbøn i denne sidste tid.