Lone Møller-Hansen tilbage i BWAs ledelse

08/07/2020

Der skulle have været et stort baptiststævne i Rio de Janeiro i Brasilien om få uger. Det bliver der ikke grundet Corona, men BWA, Baptisternes Verdens Alliance, afholder alligevel General Council – altså det årlige konference-møde – men online. Lone Møller-Hansen skulle have repræsenteret Baptistkirken i Danmark, og nu skal hun op midt om natten, for mødet begynder natten mellem tirsdag og onsdag d. 22. juli kl. 3 dansk tid.
Ved mødet er hun selv på dagsordenen, idet hun er kandidat til en af formandsposterne i BWA, Baptisternes Verdens Alliance. Hun er blevet spurgt om at være formand for udvalget for HR (Human Resource). Et udvalg hun har haft sæde i de tre år, hun sad i komiteen 2015-2018.
”Da jeg fik forespørgslen, var min første tanke, at det er andre meget mere kvalificerede til end jeg. Men generalsekretær Elijah Brown og den nuværende formand for udvalget, den tidligere BWA-præsident John Upton, har overbevist mig om, at det kan jeg godt. Så nu har jeg sagt ja. En betingelse for kandidaturet var, at mit kirkesamfund bakkede mig op. Og BaptistKirken har sagt ja til at betale de udgifter, der er forbundet med opgaven. Jeg skal to gange om året rejse til møder – og det ene af dem skulle jeg alligevel til som repræsentant for BaptistKirken. Resten klares på mail og online-møder. Og der er meget kvalificerede medlemmer i udvalget fra hele verden. Det bliver meget spændende,” siger Lone Møller-Hansen.
Hun er efterfølgende spurgt om også at blive stemmeberettiget medlem af Executive Committee, verdensrådet, som hun altså sad i fra 2015-18, og da det ikke medfører yderligere rejseaktivitet eller udgifter, har hun også sagt ja til dette.
HR-udvalgsopgaven er for de næste fem år. Executive Committee er for tre år.