Morten Kofoed i Rwanda

05/10/2022

Søndag aften landede missionssekretær Morten Kofoed i Rwanda. Han har allerede været på feltbesøg i det sydlige Rwanda, hvor et projekt, der fokuserer på såkaldt menighedsbaseret diakoni, er blevet tilset. Kort fortalt handler projektet om at opmuntre lokalbefolkningen og kirken til i højere grad at tage ansvar for egen og lokalsamfundets udvikling ved at benytte de resurser, der allerede findes i husholdning, kirke og lokalsamfund. ”Det er et meget spændende projekt, der på kort tid har opnået meget håndgribelige resultater,” fortæller Morten Kofoed. ”Fx har de for egne midler under Corona, bygget håndvaske foran kirkerne. Et andet sted har man hjulpet en familie med genopbygningen af et nedbrændt hus. Her tager kirken virkelig ansvar for lokalområdet,” slutter Morten.
Senere tilses projektet i Butare, der skal hjælpe enlige mødre og sætte fokus på, at lokalsamfundet også tager ansvar for dem. Torsdag går turen til Burundi med flere projektbesøg på programmet. Bl.a. andet Batwa-aktiviteter i Musema og Rubura.
Morten er tilbage på kontoret i uge 43.