Ny formand for Danske Kirkers Råd

15/05/2019

Biskop i Viborg Henrik Stubkjær har været formand for Danske Kirkers Råd i tre hektiske år og lørdag takkede han af. Han bliver afløst af biskop i Roskilde stift, Peter Fischer-Møller, der går til opgaven med glæde og ydmyghed. Han havde efter ni år i forretningsudvalget egentlig tænkt, at det var tid til at trække sig tilbage, men sådan blev det ikke.
Henrik Stubkjær har været en synlig formand, også i kirkeministeriet. Han har engageret sig selv i ikke mindst de Himmelske Dage på Heden, som foregår i hans stift, og han har været med til at løfte arrangementet både økonomisk og i forhold til f.eks. politikerne i Herning.
Han har været med til at skære Danske Kirkers Råds arbejdsfelter til til fire stærke arbejdsområder, Himmelske Dage, Grøn Kirke, Økumenisk dialog og Frihed og Lige Vilkår. Mads Christoffersen, generalsekretær for DKR, sagde om Henrik, at han krydser grænser i stedet for at bygge mure. Dog har han selv bygget et kirkedige af 60 tons sten omkring sommerhushaven, og dertil fik han to blåbærbuske.

Billedtekst: Den afgående og den nye formand for Danske Kirkers Råd, tv. Henrik Stubkjær afgående og ny formand er Peter Fischer-Møller. Hhv. Biskop i Viborg og Roskilde.