Opdatering fra Burundi

08/09/2021

Lise og Jep, som er BaptistKirkens nye udsendte til Burundi for det næste år, skriver:
Vi har nu været her i små tre uger, og vi har allerede oplevet utrolig mange ting. Vi er blevet taget rigtig godt imod af ledelsen i UEBB og af de gode folk i Rubura.
Ud over at komme på plads i huset på toppen af højen i Rubura og få gang i en hverdag og arbejdet der, har vi igen tilbragt en weekend og et par arbejdsdage i varme Bujumbura, da en del af vores arbejdsopgaver ligger her.
Vi deltog i kirkeindvielse i Tenga i udkanten af Bujumbura i søndags, hvor vi bragte hilsner fra Baptistkirken og Kvindenetværket i Danmark.
Jep har bl.a. været med hovedkassereren på arbejde, da en af hans funktioner er at give vejledning og support omkring regnskab. Lise har holdt møde med bestyrelsen i Kvindedepartementet og besøgt kvindegruppen i kirken i Ngagara i Bujumbura. Udover at lave forskelligt håndarbejde og have deres egen spare-lånegruppe, strikker mange af dem huer for Coffee Beanies og får derved en indtægt. De var meget glade for besøget og havde lavet en fin gave – en kurv med lækker frugt, som Lise fik overrakt.
Jep kører rundt på høje og veje og i Bujumburas myldretrafik – han tog faktisk sit kørekort her i sin tid, så han er ret god til at finde rundt – heldigvis, for det er Lise bestemt ikke endnu!
Det er tydeligt, at der igen bliver investeret i infrastruktur som veje og el, og internationale firmaer investerer igen i bygninger og anlæg. Man fornemmer stor optimisme og tro på fremtiden.