Pilgrimsvandringer som podcast

15/07/2020

En tværkirkelig gruppe af præster, som kalder sig Levende Vand, begyndte her i Corona-tiden at lave pilgrimsvandringer som podcasts. Det betyder, at man kan sætte sin høretelefoner i ørerne og enten være online eller downloade en podcast – en lydoptagelse, som ligger på nettet. Dermed kan man alene eller sammen med andre gå, hvor man vil, og stoppe, når der kommer et input. Ind imellem indlæggene, som har et tema, er der lyde fra naturen. Blandt temaerne er Pilgrimsvandring efter Corona og Pilgrimsvandring med Kristuskransen. Podcasten er typisk på 45-60 minutter, med tre-fem indlæg.
At det også kan bruges hjemme i stuen, er den næste podcast et eksempel på. Den kommer på nettet fredag og er med Lone Møller-Hansen, ansat i BaptistKirken som kommunikationsmedarbejder og i Baptistkirken Bornholm som præst. Hun er en del af Levende Vand-gruppen.
”Hvis du er bevægelseshæmmet, tænker du nok, at du ikke kan gå en pilgrimsvandring. Men denne pilgrimsvandring er anderledes. Her ”går” Lone Møller-Hansen i tankerne hjemme i sin stue – og du kan ”gå” med. Hun kalder det sin haltende pilgrimsvandring, fordi hun er kommet til skade med sin fod, og det har sat tankerne i gang om bl.a. at være afhængig af andre. Den er lavet med i alt fire afsnit, og indimellem er der 6-7-minutter til refleksion. I alt 35 minutter.”
Du kan finde disse podcasts på f.eks. Podbean https://levendevand.podbean.com eller gå ind på levendevand.dk, hvor der er et link øverst til podcasts.