Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Studiecenter for menighedsbaseret teologi – SCMT

Projekt 8 - 2023

Studiecenter for menighedsbaseret teologi – SCMT

SCMT blev etableret i 2019 ud fra visionen om at træne præster, teologer og pionerer, som kan bidrage til vitalt menighedsliv og den fælles udfordring at udruste menigheder til mission og etablere nye trosfællesskaber. Visionen er at se uddannelse og praksis sammen, altså teologi og menighedsliv.

SCMT har den grundlæggende antagelse, at teologisk uddannelse ikke kan stå alene som fundament for præstens opgaver og funktion. Kombinationen af akademisk teologisk uddannelse, ”mesterlære” i lokale menigheder og læringsfællesskab med andre studerende er vital. Det sikrer en menighedsbaseret udrustning og praksis, fordi teologisk og tjenestemæssig refleksion tilsammen forbereder den fremtidige tjeneste.

SCMT ønsker også at være med til at udruste dem, som allerede har en anden uddannelse og erfaringer fra arbejdslivet, men som nu oplever et kald til at gå ind i en præste- og ledertjeneste i en menighed.

SCMT er et økumenisk samarbejde, hvor BaptistKirken og Apostolsk Kirke har været med fra begyndelsen sammen med nogle Vineyard menigheder. Sidenhen er Dansk Oase også blevet et bagland og der arbejdes på at få flere med. Henrik Holmgaard er daglig leder, ansat på deltid. Der er en økonomisk udfordring efter flere år med fondstilskud og derfor opfordres menigheder og personer til at give en gave.