Støt Ukraineindsamlingen

09/03/2022

I de sidste uger har vi opfordret til at støtte ukrainske flygtninge, og det har mange allerede gjort. 85.471 kr. er allerede indsamlet via BaptistKirken og løbende sendt videre til European Baptist Federation, EBF, som formidler hjælpen via baptistkirker i Ukraine og i nabolandene.
Selv om ukrainerne overvejende er ortodokse kristne, er der ca. 2.400 baptistkirker med i alt 125.000 medlemmer i landet. 600 kirker er omskabt til flygtningecentre, hvor mennesker kan få tag over hovedet, mad, medicin, hygiejneprodukter og et lift til næste stop på rejsen.
Livet fortsætter også på trods af krigen! Der var bryllup i en kirke i Kyiv, to mænd er blevet døbt i udkanten af Kyiv og en baby blev født i en baptistkirke, da ambulancen ikke kunne nå frem i tide.
De indsamlede midler går til at hjælpe flygtningene med basale fornødenheder, og de ungarske baptister har som de eneste været i stand til at skabe et nødhjælpscenter inde i Ukraine, i en skole tæt på grænsen. Indsamlingen fortsætter, for behovet ser desværre ikke ud til blive mindre lige med det samme. Gaver kan indbetales på MobilePay: 15397 eller bankkonto 3201 10042879. Mærk indbetalingerne ”Ukraine”. Gaver er fradragsberettigede efter gældende regler.
Læs også Lone Møller-Hansens artikel ’Russer og ukrainer beder for hinanden’.
EBF holder igen i aften kl. 19.00 fælles forbøn for Ukraine. Hvis du ikke tilmeldte dig i sidste uge, kan du gøre det via dette link. Du kan også selv bede:

• Bed for fred
  • Bed for Guds omsorg for dem, der har mistet familie og hjem
  • Bed for at der kommer flere humanitære korridorer, så de, der har brug for det, kan få hjælp