Svensker fik menneskerettighedspris

18/07/2018

Svenske Christer Daelander, medlem af Equmenia Kyrkan og ansat af denne, fik ved BWAs årsmøde i Schweiz overrakt Janice og Denton Lotz’ menneskerettighedspris. Den uddeles årligt til en baptist fra det kontinent, årsmødet finder sted.
Christer er officiel repræsentant for BWA, Baptisternes Verdensalliance, i FNs menneskerettighedskontor i Geneve, så han er ofte i Schweiz, ligesom han rejser over hele verden og besøger især baptister, der bliver forfulgt eller på andre måder får krænket deres menneskerettigheder. Han har på vegne af FN været i bl.a. Tadsjikistan og Aserbajdsjan, hvor religionsfriheden bliver groft krænket. Han underviser også nøglepersoner især i Centralasien i, hvordan de skal forsvare religionsfriheden i deres kontekst.
Christer havde i Zürich sin hustru, Barbro, med. Det er ikke ofte, hun tager med på rejser – men denne anledning ville hun ikke undvære. Christer selv fortalte, hvor rørt han var over at få prisen. ”Da generalsekretæren ringede (Christer selv havde brækket foden og var derfor ikke med til mødet i marts, hvor han blev valgt til at modtage prisen) troede jeg, at jeg skulle have en skideballe, fordi der var noget, jeg ikke havde gjort godt nok. Og så fik jeg at vide, at jeg skulle have denne pris. Det var meget, meget overraskende.”
Karin Wiborn, som er generalsekretær i Svenske Kirkers Råd, siger: ”Christer gør et enestående fortaler-arbejde for menneskerettigheder, både i Equmenia Kyrkan i Sverige, i EBF (European Baptist Federation) og på vegne af BWA.”
Equmenia Kyrkan betaler Christers løn og stiller ham gratis til rådighed for BWA.
I år var der særligt fokus på menneskerettighederne ved BWAs møde, fordi det er 70-året for deres vedtagelse i FN.
Læs mere på BWAs hjemmeside her.
Og læs Lone Møller-Hansens artikel om håb for Nordkoreabaptist.dk.