Træning i Tinyuka-projektet

29/03/2023

Lise Emming er i denne uge i Kigali for at lave træning i Kvindenetværket og BaptistKirkens projekt Tinyuka. Hun fortæller: ”Tinyuka-projektet handler om kvinder som rollemodeller, om lederskab og socio-økonomisk udvikling gennem ledertræning, spare/lånegrupper og ABCD (A – Asset, B – Based, C – Community, D – Development) – altså hvilke ressourcer, der allerede er til stede i lokalsamfundet; Evner, butikker, marker, skoler mm. Det handler meget om selv-mobilisering – at indse hvad man kan med det, man har.
Projektet omfatter 17 kirker. Ni i Bugesera og otte i Rwamagana. I ledertræningen deltager fire kvinder fra hver kirke; to, der allerede er ’ledere’ og to nye, som har vist potentiale for lederskab. De bliver trænet i seks emner i løbet af projektet; Self-leadership, Servant-leadership, Coaching og mentoring, ABCD, Leadership-theory og Groups of Hope.
Denne træning er for de 34 fungerende ledere. Jeg underviser i coaching og mentoring i dag, og Laetitia underviser i ABCD i morgen. Humøret er højt fra morgenstunden, og der er allerede sunget og danset, inden vi fordybede os i undervisningen.”
Fredag aften fortsætter Lise mod Danmark, hvor hun skal holde påskeferie med familien, deltage i Kvindetræf, forskellige møder og et enkelt kursus, inden hun rejser tilbage til Burundi 18. april.