Tværkirkeligt fællesskab

15/11/2017

”I de seneste uger har jeg haft og har skønne tværkirkelige oplevelser”, fortæller generalsekretær Lone Møller-Hansen.
Et fællesmøde i Danske Kirkers Råd satte bl.a. fokus på Danske Kirkedage, nu kaldt Himmelske Dage. Næste gang er i Kr. Himmelfartsferien, 30. maj-2. juni i 2019 i Herning. Der tænkes nyt omkring kirkedagene, og det er spændende. Ny midlertidig formand er Poul Kirk fra Pinsekirken, idet den tidligere formand, Bitten Schjødt Kjær, er blevet valgt til en politisk toppost.

Poul blev også markeret på Lederkonferencen hos FrikirkeNet i Mariager forgangne fredag-lørdag, hvor Lone også deltog.
”Det er et dejligt, handlekraftigt fællesskab, som modtog mig med åbne arme, selvom vi som BaptistKirken ikke er medlem. Der var to gode hilsner til baptisterne; dels sagde Jarle Tangstad, præst i Kulturcenteret på Drejervej i København og medstifter af FrikirkeNet, at det aldrig var blevet til noget uden daværende generalsekretær for BaptistKirken Ole Jørgensen. Dels roste formanden for FrikirkeNet, Tonny Jakobsen, vores tidligere formand Bent Hylleberg for hans indsats omkring diverse høringssvar på Imam-love og den kommende trossamfundslov.
Der var gode debatter om kirkens ansvar i samfundet og god dialog med flere politikere. Vi kan lære meget af FrikirkeNet, blandt andet hvordan de bevidst prioriterer at netværke med politikere.”
Der er nu over 100 kirker, der er medlemmer af FrikirkeNet.

Endelig er Lone og Jesper Møller-Hansen netop denne uge mentorpar for første gang på lederuddannelsen Arrow. Det er tredje hold, der er i gang og hvert forløb har haft én baptist som deltager. Denne gang er der 17 deltagere, som mødes til fire internater i løbet af to år.
”Det er et fantastisk fællesskab med ledere fra mange forskellige kirkelige sammenhænge, både lutherske og frikirker. Der opstår et helt unik netværk imellem de yngre ledere, som holder langt ud over forløbet. Allerede nu vil jeg opfordre ledere på 25-45 år at overveje, om ikke de skulle igennem dette kursus”, siger Lone. Læs mere her.