Undervisning, øjenbetændelse og møder i Burundi

06/03/2024

BaptistKirkens udsendte til Burundi og Rwanda, Lise Emming Weber-Hansen, skriver:
I sidste uge var Bodil Højbak Møller, præst i Korskirken og medlem af BaptistKirkens ledelse, og jeg på besøg hos Batwa her omkring Rubura, og Bodil afsluttede sin undervisning på præsteskolen. De studerende var meget glade for ny og lidt anderledes undervisning, og de har talt meget positivt om den siden.
Torsdag prædikede Bodil til eftermiddagsgudstjeneste i Rubura, så kirkegængerne her også nåede at høre hende.
BaptistKirkens missionssekretær, Morten Kofoed, ankom sent fredag til Rubura og allerede lørdag morgen fortsatte vi alle tre til Musema for at besøge de to Batwa-landsbyer igen og også mødes med de lokale medarbejdere i projektet for at drøfte arbejdet i det kommende år, inden Bodil søndag rejste hjem til Danmark, Morten drog på projektbesøg i Ruyigi, og jeg tog hjem til Rubura.
Efter en lang periode med gæster har de første dage i denne uge været noget mere stille her i Rubura, men også fyldt med undervisning og møder. De er ramt af øjenbetændelse på præsteskolen, og fordi de bor meget tæt, smitter de hurtigt hinanden, og flere fortalte om syge hjemme i familierne. Medicinen er meget dyr og kan ikke fås her på klinikken, kun på apoteket i Kayanza. ’Danske Baptister for Sundhed og Udvikling’, DBSU, har bevilget medicin til alle, så vi kan få det slået ned. Og nyt tiltag i klasseværelset er rigelige mængder håndsprit!
I morgen kører jeg til Bujumbura, hvor jeg dels skal mødes med Morten Kofoed og Baptistkirken i Burundis ledelse og dels på tur til Bubanza for at mødes med børn og unge med albinisme, som DBSU støtter med sundhedsforsikring og andre tiltag. Flere af disse børn og unge har tidligere været med i børneprojektet. De er stadig meget udsatte, bl.a. helbredsmæssigt med sarte øjne og hud mm.
På billedet ses Bodil og Morten på besøg hos Batwa.