Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Frie radikale

Syv essays om danske baptisters teologiske historie. Af Johannes Aakjær Steenbuch.

EN KOLD OKTOBERMORGEN i 1839 gik en lille flok mennesker ned i Lersøen i København for at lade sig døbe ved fuld neddykkelse med forbillede i beretningerne om troendes dåb i Ny Testamente. Den første danske baptistmenighed var en realitet.

Bekendelsesdåben var dengang som nu det centrale kendemærke for det kirkesamfund, som går under betegnelsen ‘baptister’. Siden de første engelske baptister lod sig døbe først i 1600-tallet har den frie dåb udtrykt baptisters kamp for tros- og samvittigheds-frihed samt kampen for retten til at danne frie menigheder, uafhængige af statsmagten.

Men hvad er det for teologiske overbevisninger, der ligger gemt i baptisternes 400-årige tradition? Det er temaet for nærværende essaysamling, hvis hovedvægt ligger på danske baptisters teologiske historie. Også aktuelle, kontroversielle emner behandles, såsom baptisters forhold til anabaptisme, discipelskab, pacifisme, udvælgelseslære og karismatik samt selvfølgelig dåbssyn.

391 sider, 299 kr. Kan bestilles ved henvendelse på info@baptistkirken.dk eller 3259 0708.