Verdens kirker mødes

31/08/2022

Kirkernes Verdensråds 11. Generalforsamling er netop åbnet i Karlsruhe i Tyskland. Ole Lundegaard skriver derfra:
”Samlet er omkring 5000 kirkeledere fra hele verden, fra 202 medlemskirker repræsenterende alt fra ortodokse, koptiske, metodister, anglikanere, uafhængige afrikanske kirker, og baptister fra mange dele af verden. Temaet for denne generalforsamling er: ”Kristi kærlighed bevæger verden mod forsoning og enhed.”
Jeg deltager som delegeret fra Baptistkirken i Danmark og skal i de kommende dage være en del af mange samtaler med kristne fra hele verden om, hvordan kirken kan opfylde sin rolle som en kraft for forsoning og enhed i verden. En helt særlig dimension ved denne generalforsamling er tilstedeværelsen af den russisk ortodokse og ukrainsk ortodokse kirke side om side.
En stor del af generalforsamlingen består af fælles bibelstudier bøn og tilbedelse – på alle verdens sprog og i forskellige traditioner. Fra Danmark deltager desuden en delegation fra Folkekirken samt fra forskellige folkekirkelige institutioner. Generalforsamlingen slutter d. 8. september.