Ansat til at forske

25/01/2017

BaptistKirken ansætter fra 1. februar Johannes Aakjær Steenbuch, der er formand for vores Teologisk Forum, i første omgang i tre måneder. Ansættelsen sker med løntilskud fra Københavns Kommune. Johannes er cand.mag. i filosofi og har en Ph.D. i samme fag. Johannes har imidlertid kastet sin kærlighed på baptisternes historie og teologi.
Hans arbejdsområder bliver flere af vores hjemmesider, nogle af dem specielt oprettet i forbindelse med reformationsåret. Således www.anabaptist.dk, hvor vi sætter fokus på de andre teologiske strømninger, som lå til grund for reformationen. Blandt andet anabaptisterne.
Johannes fortæller: ”Da jeg fik lejlighed til at kigge i BaptistKirkens arkiver, blev jeg overrasket over mangfoldigheden af idéer og tanker, som baptister har gjort sig i tidens løb. BaptistKirken er som et slags mikrokosmos, der i gennem tiden har afspejlet diskussionerne i det omgivende samfund. Det er samtidig et sted, hvor der er tænkt originale tanker, som fortjener at blive gjort tilgængelige for en større offentlighed. Det er det, mit forskningsprojekt skal bidrage til.”
Johannes Steenbuch skal også oversætte og udgive skrifter af den danske baptist Julius Købner og færdiggøre en planlagt artikel om danske baptisters debat om udvælgelseslæren fra 1865-1870. Og endelig skal han hjælpe med at få den nye hjemmeside baptistkirken.dk op at køre.