Bliv klogere på baptister og dåb

22/09/2021

Bodil Højbak Møller, der netop er blevet indsat som fuldtidspræst i Korskirken i Herlev, har skrevet en interessant bachelor-opgave ved det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet.  Titlen er ”Danske Baptisters dåbsforståelse og dåbspraksis i det 21. århundrede”.
Hun starter med et spørgsmål: Helt tilbage til de første baptister har dåben været en stærk og symbolsk handling, der udtrykte den troendes bekendelse og overgivelse til Jesus Kristus. Det har altid været vigtigt, at dåben skete på baggrund af folks frivillige ønske, men også som en trosbekendelse og en tilkendegivelse af, at man ville leve et liv i efterfølgelse af Kristus. Men er det for skrap kost for nutidens danskere? Forlanges der for meget, og gives der for lidt i den baptistiske dåb?
I opgaven gennemgår hun forandringen i dåbssynet, som især kom til udtryk i midten af 1980’erne, hvor de første menigheder begyndte at optage medlemmer på bekendelse – ved åbent medlemskab – eller ved overført medlemskab fra barnedøbende kirker. Og ved at samle citater fra nyere artikler skaber hun overblik over udviklingen – og alsidigheden i dåbssynet i de danske baptistmenigheder de seneste år.
Opgaven kan rekvireres hos Bodil ved at skrive til mail: bodilhmj@gmail.com.