BWA bliver mindre ”hvid”

13/07/2022

I Birmingham i Alabama er 400 baptister fra hele verden samlet i denne uge. Baptisternes Verdens Alliance, BWA, kan for første gang i tre år samles til årligt møde, og det er et spraglet møde fyldt med glade gensyn. Vi er i sydstaterne, så det kan ikke undre, at der er mange sorte deltagere. Men ikke alle er lokale amerikanere. Mange er fra Afrika.
”Kirkerne svinder ind i Vesten, i Europa og i USA. Men de vokser i Afrika og Asien. I Afrika er kirken vokset med 134 pct. de seneste ti år. Inden år 2050 vil de fleste baptister i verden bo i Afrika,” fortæller generalsekretær Elijah Brown. Så vi kan lige så godt vænne os til det. BWA bliver mindre og mindre ”hvid”.
Læs på baptist.dk om åbningen og om, at BaptistKirkens repræsentant Lone Møller-Hansen som en af få kvinder fik lov til at prædike i en sydstats-baptistkirke.