”Vi er Ukraine”

13/07/2022

Alle mænd mellem 18 og 60 har forbud mod at forlade Ukraine. Igor Bandura, vicepræsident i Ukraines baptistsamfund, er 51 år, og han fik dispensation, så han kunne komme til Birmingham i Alabama, USA, for at deltage i årsmødet for Baptisternes Verdens Alliance, BWA. Men så skal han også aflægge rapport om, hvordan hans deltagelse gør en forskel for Ukraines kamp for frihed.
Med stående bifald støttede alverdens baptister således også Igor Bandura, bare ved hans introduktion og endnu mere efter hans oplæg. Han og hans kirkesamfund fik stor ros for deres indsats for de tusindvis af flygtninge, som har søgt herberg i en ukrainsk baptistkirke.
Og han gentager, at hvis ikke Ukraine sejrer over den russiske hær, så falder ikke kun Ukraine, men flere lande i Vesten.
”Vi er Ukraine” er blevet det udsagn, som ukrainerne hilser med, fordi det er en bekræftelse på, at deres land stadig eksisterer. Læs Lone Møller-Hansens artikel fra årsmødet i USA.