Dåb i en Corona-tid

13/05/2020

Både i Roskilde Baptistkirke og i Odense Baptistkirke har de haft dåb i denne Corona-tid.
Henrik Krak Søndergaard, præst i Odense, fortæller om sine overvejelser:
Dan Johannessen var kommet til menigheden i ganske kort tid og havde inden Corona bedt om at blive døbt. Der var så kommet noget i vejen, og der var gået en måned. Jeg var i tvivl om smittefaren ved at stå så tæt på. Kan man smitte gennem vand? Og hvad med at lægge hænderne på den nydøbte? Og jeg synes, velsignelse efter dåben er vigtig.
Dan havde også haft sine tanker og en aften sagde han til Gud: ”Hvis jeg skal døbes nu, så skal Henrik kontakte mig uopfordret i morgen.” Og da jeg vågnede næste morgen, fik jeg den tanke, at jeg lige skulle sende ham en mail…
Det betragtede vi begge som bønnesvar. Vi har mødtes i kirken til en samtale om tro og dåb – og han blev døbt 25. april ved en lille andagt i kirken. Vi var syv, der deltog, heriblandt hans kæreste og to fra menigheden, der har bedt for ham ved et par gudstjenester.
Det var en dejlig anledning, men som præst kom jeg lidt på overarbejde, for der var ingen til at sørge for tøjet, fylde vand i bassinet og tørre op… men det er småting,” fortæller en glad præst.
De optog dåben, så menigheden også kunne glæde sig med den nydøbte.
Også i Roskilde har de haft dåb af to personer. ”Dåben er for mig et menighedsanliggende, og derfor har vi holdt os tilbage med at døbe udenfor gudstjenestens rum. Men disse nydøbte havde hver deres grund til, at de ikke ønskede at blive døbt foran hele menigheden. De havde hver inviteret otte fra deres netværksgruppe og familie, og så drak vi en kop kaffe bagefter. Det var fint,” fortæller Jakob Vagner, præst i Baptistkirken i Roskilde.