Dansker bliver generalsekretær for Europas kirkefællesskab

27/11/2019

Jørgen Skov Sørensen skal være generalsekretær i Konferencen for Europæiske Kirker (KEK). Jørgen Skov Sørensen vil have til opgave at lede fællesskabet af ortodokse, anglikanske og protestantiske kirkesamfund i Europa og gøre kirkernes stemmer gældende i EU og i Europa.
“Kristendommen har været med til at definere vores kontinent, sådan som vi kender det, og vores kristne arv skal også fremover spille en vigtig rolle i forhold til at forme vores fælles fremtid. KEK har en unik position i forholdet mellem kirker og samfund, og det glæder jeg mig til at udforske nærmere,” udtaler Jørgen Skov Sørensen.
At en dansker har fået denne betydningsfulde internationale post, vækker glæde i Folkekirkens mellemkirkelige Råd, hvor Jørgen har været sekretariatschef, inden han en kort overgang også var generalsekretær for Danmission.