Det kan blive svært at være baptist i Rusland nu

06/02/2019

BaptistKirken tager skarpt afstand fra en dom, der i dag er afsagt i en russisk retssal. Dommen er over danskeren Dennis Christensen, som blev idømt seks års fængsel for at være en ekstremist, der truer den offentlige orden.
Den 46-åriges forbrydelse består i at tilhøre Jehovas Vidner. I 2017 blev denne religiøse gruppe bandlyst af Ruslands højesteret og placeret på en liste over samfundsfjender, der også omfatter nynazister og terrorsympatisører.
Også baptister er blevet fængslet for samme forbrydelse, men det er første dom, der er afsagt.
”Allerede i 2017 stemte BaptistKirken for en resolution, som blev vedtaget af Baptisternes Verdens Alliance, BWA. Den fordømte den russiske udvikling, hvor religionsfriheden reelt er ikke-eksisterende, ligesom det er sket i andre totalitære stater. På det tidspunkt var det selve loven, vi protesterede imod. Nu må vi kraftigt protestere imod konsekvenserne af loven. Ikke kun fordi baptister også risikerer fængsel udelukkende for at være baptister. Men fordi religionsfrihed må gælde alle. Også dem vi ikke er enige med,” siger BaptistKirkens generalsekretær Lone Møller-Hansen.
Læs resolutionen fra BWAs årsmøde i 2017 her.