Diakoni, klima eller en rejse til Taizé?

08/09/2021

Danske Kirkers Råd har adskillige gode tilbud dette efterår.
Den 2. oktober kan du være med til en spændende temadag om diakoni og økumeni på Diakonhøjskolen i Aarhus. Programmet vil bestå af en blanding af oplæg og workshops, som skal skabe og styrke netværk og samarbejde mellem diakonale aktører regionalt.
Du kan læse mere og finde praktiske oplysninger her.
Den 8. oktober inviterer Grøn Kirke til konferencen ”Klima og social retfærdighed”. Konferencens hovedtaler er Biskop Thomas fra den koptisk-ortodokse kirke i Egypten, og kirke og klima i et globalt udkig vil være én af de gennemgående overskrifter. Derudover vil konferencen kredse om lokal inspiration og konkret viden samt styrkede netværk og nye kontakter. Du kan læse mere på Grøn Kirkes hjemmeside, hvor du blandt andet finder dagens program og link til tilmelding.
Så nærmer Himmelske Dage i Roskilde i Kr. Himmelfarts ferien 2022 sig.
“Der skal være god plads til samfundsdebatten på Himmelske Dage i 2022. Vores tid kræver det!” Sådan siger Niels Jørgen Hansen, som er formand for udvalget Samfund, diakoni og debat. Her beskæftiger man sig med at programlægge nogle samfunds- og diakonidebatter, som når længere ud end til de rent kirkelige kredse. Du kan læse mere om Niels Jørgen Hansens overvejelser om kristnes rolle i samfundsdebatten og som samfundets kritiske partner på fx diakoniområdet her.
Endelig er der en rejse til klosteret Taizé i efterårsferien, specielt for unge mennesker.
Fra fredag den 15. oktober til lørdag 23. oktober arrangerer KFUM og KFUK i Danmark en tur til Taizé i Sydfrankrig. Her kan unge opleve et økumenisk broderfællesskab, når brødre og gæster fra hele verden samles i smukke omgivelser til fordybelse, samvær og samtale.
Du kan læse mere om turen her.