Europæiske baptister hjælper i Moria-lejren

16/09/2020

En baptist-hjælpeorganisation All4Aid har arbejdet i flygtningelejren Moria på Lesbos, som i sidste uge brændte ned til grunden. Alle medarbejderne er sluppet fra branden med livet i behov. Men lejren angribes også udefra, og både medarbejdere og flygtninge har brug for forbøn i den anspændte situation.
I Louisiana i USA har orkanen Laura sat tusindvis af mennesker uden strøm, og det er de stadig. En baptistkirke, Greater Saint Mary Missionary Baptist Church, ligger i epicenteret og hjælper i lokalområdet.
Californien og Oregon i det nordvestlige USA hærges af naturbrande. Mere end 500.000 mennesker er evakueret eller forberedt på det. Også her beder de – for regn og for beskyttelse af brandmænd og nødhjælpsarbejdere.
Argentina, Paraguay og Uruguay er de tre lande, vi beder for i denne uge.
Den nye præsident for BWA, Tomás Mackey, er fra Argentina, hvor der er to baptistsamfund, der begge er medlemmer af BWA. Det ene er ti gange så stor som det andet, 85.000 medlemmer og 8.500 medlemmer.
I Paraguay er der 280 baptistkirker, mens der er 70 i Uruguay.
Sydamerika har flere udfordringer. Blandt andet narko i Paraguay og i Uruguay erklærer 17 pct. af befolkningen sig som ateister eller agnostikere. I Argentina bor størstedelen af befolkningen i hovedstaden Buenos Aires med store økonomiske udfordringer – ikke mindst som konsekvens af Corona-pandemien.
Læs BWAs bedebreve her.