Max-dag med restriktioner

16/09/2020

På trods af Corona samlede Max-dagen i Rønne igen i år over 1000 mennesker. På helt lovlig vis, for de var der ikke samtidig.
Max-dagen er en årligt tilbagevendende festival for børn i alle aldre i september i Rønne Centrum. I år måtte de dog undvære end del aktiviteter på gaderne.
Politiet havde givet tilladelse til at samle aktiviteter i tre områder, hvor der måtte være 100 personer hvert sted. Da der var 15 medarbejdere i hvert område, måtte der ad gangen kun være 85 børn og forældre. Og der var kø for at komme ind. Nogle måtte stå i kø i tre kvarter, før de fik et armbånd og blev sluppet løs på de mange spændende aktiviteter. Der var håndsprit allevegne og alle medarbejdere gik med mundbind, ligesom alle over 12 år fik udleveret et mundbind ved indgangen. I alt blev der udleveret 1250 armbånd – og det var langt flere end Noah Mogensen, som er drivkraft i Max-dagen, havde turdet håbe på.
”Nu holdt vejret også, og vi så politiet køre forbi flere gange, uden at de greb ind. Så de har også været trygge ved den måde, vi håndterede det på. Det kan godt være, at nogle var utilfredse med den lange ventetid, men når vi så forklarede, at alternativet havde været ikke at holde Max-dag, så slap argumenterne op,” siger Lone Møller-Hansen, som er en af de ansvarlige for det fælles børne- og ungdomsarbejde i Rønne. Det er tre kirker i Rønne, der står bag, nemlig Baptistkirken, Missionskirken og Pinsekirken.