For og imod statsanerkendelse

26/10/2022

På baptist.dk ligger der i dag to artikler, som viser, hvor forskellige menighederne oplever det at være statsanerkendt – og altså optaget i Trossamfundsregisteret.
To præster og en menighedsrådsformand fra tre menigheder, Odense, Hjørring og Bethelkirken i Aalborg, fortæller, hvad det betyder at være anerkendt, og hvor vigtige – eller ikke vigtige – de privilegier, der følger med anerkendelsen, er. Det handler om vielsesbemyndigelse og skattefradrag. De tre er ikke helt enige. Lars Midtgaard, præst i Bethelkirken slutter med at sige, at hvis fradragsretten er så vigtig, at menighedens ve og vel afhænger af det, så er der noget andet, der er helt andet galt.
Jan Áki Andreasen fra Give Baptistkirke giver så til gengæld en teologisk begrundelse for, hvorfor hans menighed ikke er i registeret og ikke er anerkendt. For ham kolliderer det med trosfriheden.