Konferencen af Europæiske Kirker

26/10/2022

BaptistKirken er medlem af Konferencen af Europæiske kirker (KEK), en organisation, der samler de europæiske kirkesamfund om dialog, politisk opmærksomhed og fælles handling på tidens problemer, hvor det vedrører os som kirker og vores mission i verden.
KEK holdt i sommer generalforsamling, hvor dagsordenen bød på de obligatoriske punkter og efterfølgende var der et spændende og indsigtsrigt seminar om religionens rolle i krigen i Ukraine, hvor ærkebiskop Yevstratiy, professor Sergii Bortnyk og Dr. Christine Schliesser hver kom med indslag ud fra deres unikke perspektiver. Interesserede kan se seminaret her.

6. oktober blev der afholdt et møde med repræsentanter fra KEK, Det mellemkirkelige råd, Danske Kirkers Råd, Folkekirken og BaptistKirken, der var repræsenteret af Christian Sofussen, Christian Bylund og Torben Andersen. Her blev KEK’s arbejde med at omstrukturere den efterhånden gamle og tunge organisation præsenteret og diskuteret. Målet er at ende med en organisation, der igen kan arbejde effektivt med de problematikker, der vedrører og interesserer de europæiske kirker i en verden, der har forandret sig meget siden organisationens grundlæggelse.

Hvert femte år afholdes en udvidet generalforsamling med et bredere program. I 2018 var det i Novi Sad i Serbien og næste år foregår det i Tallinn i Estland fra d. 14.-20. juni, med temaet: “Under God’s blessing – shaping the future”.