Gæsteunderviser i Rubura – og brændstofmangel

15/05/2024

I denne uge er der en kvindelig gæsteunderviser på præsteskolen i Rubura. Holdet består lige nu af 18 evangelister fra forskellige distrikter. De er her frem til slutningen af maj måned. Gæsteunderviseren er Kanyange Angelique, som er ved at skrive ph.d. i teologi med støtte fra Baptistkirken i Danmark.
Angelique er en af de højest uddannede i Baptistkirken i Burundi, UEBB, men fordi hun er kvinde, kan hun ikke ordineres som præst. Men det er dejligt, at hun nu bruges på præsteskolen. Det er et skridt på vejen! Hun underviser i denne uge i evangelisation. I UEBB bruges hun også som særlig rådgiver i Kvindedepartementet og underviste sidste år også på præsteuddannelsen i Bujumbura.
Ellers er alt i Burundi præget af den langvarige mangel på brændstof. Alle steder i byerne holder biler i lange køer og venter på tankbiler, ofte sidder folk i kø i mange dage. Resultatet er, at meget går i stå, folk kan ikke komme på arbejde og på uddannelser, varer kan ikke komme rundt i landet, og priser på transport stiger hele tiden.