Himmelske Dage i Roskilde

01/06/2022

Per Beck, BaptistKirkens formand, fortæller om kirkefestivalen Himmelske Dage i Roskilde, indrammet af en åbningsgudstjeneste i Byparken og en afslutningsgudstjeneste i Domkirken.
”Ved begge anledninger var en stor forsamling af kirkefolk med forskellig baggrund og kirketilhørsforhold fælles i lovprisningen, i bønnen, at lytte til ordet om tjenesten for Gud og næsten. Himmelske dage blev en ramme om søndagens tekst: ”At de alle må være et for at verden må tro”.
At enhed ikke enshed blev understreget i de mange aktiviteter, der fandtes mellem de to gudstjenester, hvor meninger kunne brydes i en god ånd og gensidig respekt.
Politikere og forfattere talte om deres baggrund for og syn på kristendommens rolle i samfundet. Det var befriende at høre forfattere (Anne-Cathrine Riebnitzsky og Paula Larrain) tale om troen som fyrtårn, og at hver dag indledes med at bede om Helligåndens inspiration i dagen virke. Politikere, der taler om kristendommens personlige betydning (Pia Olsen Dyhr, Søren Pape og Alex Vanopslagh), men mere tilbageholdende med at lade kristendommen direkte præge politikken.
Jeg valgte at gå med på en lytter i seminaret: konfimationsdåb. En undersøgelse i folkekirkelig sammenhæng om motiver for dåb og konfirmation i teenagealderen. Hvornår og hvordan beslutninger træffes, kan vi også i vores kirkelige sammenhæng have behov for at reflektere over. At barnet selv skal vælge, er den gennemgående forældreholdning. Det kan vi kun støtte. Men gives der grundlag for og mulighed for at træffe et reelt valg? Det må vi vel også overveje.
Nu ser vi frem til, at Himmelske Dage om tre år i Kristi Himmelfarts ferien i 2025 afholdes i Aarhus Stift.”
Læs flere beretninger om Himmelske Dage på baptist.dk i artiklen ”Himmelske Dage styrker troen”.