Hjælp til ukrainske flygtninge

30/03/2022

BaptistKirkens ledelse er meget opmærksomme på, at mange menigheder har et stort hjerte for og ønske om at hjælpe de ukrainske flygtninge.
Vi videregiver her råd vi har fået via Frikirkenet om muligheder. Det er kun råd – og ikke hverken udtømmende eller kun det man kan gøre.

• Skab kontakt til jeres kommune. De har forpligtigelsen til at modtage flygtningene, og de er rigtig gode til det – fortæl/spørg hvad I kan bidrage med som menighed.
  • Skab kontakt til de lokale organisationer af Dansk Flygtningehjælp og Røde Kors. De ved også, hvad der er brug for.
  • Skab kirkelige partnerskaber. Vi skal ikke lave det samme, så find ud af hvad nabokirkerne har gang i. Hvis det er Folkekirken, I skal samarbejde med, så kontakt den lokale provst. Provsten ved ofte, hvad de enkelte sogne har af aktiviteter.

Husk at flygtningene bliver her et stykke tid. Der er også brug for hjælp på den lange bane. Find en måde at få jeres aktiviteter – gudstjeneste, børneklub, fællesspisning, café eller hvad I nu har – oversat og udbredt til de ukrainere, som kommer til jeres egn. Det er ikke kun nu og her, de har brug for vores hjælp, men også i månederne, som kommer.