Kirkekaffe på Zoom

13/05/2020

I Korskirken i Herlev har de en del søndage aftener haft kirkekaffe på Zoom.
Ole Lundegaard, præst i kirken, fortæller: ”Der har været max. 20 deltagere, og vi har gjort forskelligt. Hver gang har folk – en ad gangen – kunnet fortælle om deres hverdag, nogle gange styret – ’Hvad har gjort dig glad i denne uge?’”
Det har taget en times tid fra kl. 20.30. Så har de fleste spist og også set gudstjenesten, som ligger online og er optaget i løbet af ugen. Ikke alle ser den om formiddagen.
”Vi troede, at flere ville deltage. Men der er stadig nogle, der synes det er mærkeligt.
I søndags spurgte vi efter gode ideer til menighedsrådet, nu vi skal åbne op igen. Der kom mange forslag. Og så slutter vi med bøn. Man kan ikke synge sammen på Zoom – det fungerer ikke.”
Der har været en overvægt af +50-årige, som har deltaget. Men unge Louise Boeriis, som er i New Zealand for øjeblikket, har også deltaget.
Det gør sig i øvrigt også gældende for online-gudstjenesterne fra Korskirken. Ole Lundegaard ringer rundt til menighedens medlemmer i denne tid, og han har hørt, at mange, der bor langt væk og andre, der ikke er kommet længe, sætter stor pris på at kunne deltage i menighedens gudstjenester.
”Så det digitale fællesskab må vi fortsætte med på en eller anden måde”, siger Ole og fortæller, at menighedsrådet har besluttet ikke at holde gudstjenester i kirken med få (34-35) deltagere men fortsætte online.
”Så vil vi måske åbne kirken for en andagt i løbet af ugen i stedet for,” slutter han.