Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Lad julefreden sænke sig - prædiken til juleaften

Lad julefreden sænke sig - prædiken til juleaften

24/12/2021

Denne prædiken, som er skrevet af Henrik Krak Søndergaard fra Baptistkirken Odense, kan du enten læse herunder, eller du kan klikke på linket og se den på video:

Juleevangeliet – YouTube

Bibeltekst: Lukasevangeliet kapitel 2, vers 1-16

 

Julen er for mange en travl tid:
Der skal købes julegaver. Der skal gøres ekstra rent. Der bliver handlet meget mere mad, slik og kager. Der er julefrokoster og julearrangementer.

December måned er for de fleste en måned, som er helt anderledes end alle de andre.
Det er en dejlig og glad måned, men også en travl måned.

I december tæller vi baglæns. Det starter med 24. Så bliver det 23… I fredags var der 7 dage til juleaften…

Mange oplever, at der i dag og i aften starter en ny periode. I hvert fald indtil nytår. Vi går helt ned i gear. Juledagene fyldes med slik, kager, familiebesøg… Det er ikke her, man gør hovedrent og skifter tag.
Vi skal hygge os. Vi skal give os god tid til at spise. Tid til at nyde, at vi er sammen. De fleste har fri indtil nytår.

Sådan en tid med afslapning, glæde, harmoni – det er faktisk det, juleevangeliet bl.a. handler om.

For mange mennesker er hverdagen fyldt med travlhed og stress.
For børnene er der skole, lektier og fritidsaktiviteter.
De voksne har arbejde, opgaver, pligter, fritidsaktiviteter…

For mange familier er der pres på i hverdagen.
Oven i det kan vi blive stressede af mobilen, som frarøver os en masse tid og kræver vores opmærksomhed hele tiden. Så snart den siger noget, så skal vi tjekke, hvem og hvad det er.
Facebook lægger også op til, at man fortæller om succes og overskud.
Og hvis vi ikke får så mange ”likes”, så bliver vi helt deprimerede.
Der er mange ting, der kræver noget af os og gør os stressede.

Men lad os lige vende tilbage til den tekst, vi læste.
Den lille familie, som vi hørte om – Maria og Josef – var også presset.
Maria var gravid. Først ville Josef forlade hende, så tog han hende til sig igen.
Da hun så var i 9. måned, skulle de tage den lange rejse fra Nazaret til Betlehem uden at vide, hvornår barnet kommer ud. (Det er ca. lige så langt som fra Odense til København).
Da de kommer til Betlehem, skal hun føde. Men der er ikke plads i herberget, så de må være i en stald. (Der var ikke meget and og flæskesteg over den jul).

Men prøv så at se en drejning, det hele tager. Efter fødslen er der fred og ro.
Har I prøvet at sidde og kigge på et lille barn, der sover. Det kan give så meget ro og fred, som man kan mærke langt ind.
Når vi er stressede, skulle vi have muligheden for at gå ind og se på et barn, der bare ligger lige så stille og sover.
Vi kan også lære meget af et ubekymret barn, der leger og har det sjovt, og ikke ved om alle de ting, der fortælles i TV-avisen. Nogle gange kan det være godt at få tankerne væk fra alt det truende omkring os.

Ude på marken sker der også noget fantastisk
Hyrderne på marken får englebesøg. Englene siger nogle fantastiske ord: Først siger de: ”I dag er der født jer en frelser i Davids by, han er Kristus, Herren”. En frelser er en redningsmand.
Dernæst kommer en skare af engle, som siger: ”Fred til mennesker med Guds velbehag”.
Jesus skal altså komme med to ting: Frelse og fred.
Fred er en god ting.
– Hvis børn har været oppe at slås i skolegården, så er det dejligt, når der bliver fred, og de er gode venner igen.
– På samme måde hvis de voksne har været uvenner og bliver venner igen. Så bliver der fred.
– Når lande, der har været i krig, indgår en fredsaftale, så er der fest.

Men det ord, som englene bruger, betyder meget mere. Det er det hebraiske ord ”Shalom”.
(Det står godt nok på græsk i Bibelen, men hyrderne talte hebraisk, så englene har helt sikkert sagt det på hebraisk).
Shalom til mennesker med Guds velbehag.
Shalom er meget mere end fred. Det er den perfekte tilstand. Det er et godt helbred, uden sygdomme. Det er velstand uden fattigdom. Det er helhed uden brudte relationer. Det er harmoni, lykke, afslappethed, tryghed.

Forestil dig en arbejdsplads, hvor medarbejderne oplever stor mængde stress. Hvis der bliver shalom, arbejder de stadig, men nu er det på en glad og fredfyldt måde.
Forestil dig den travle familie, som skynder sig gennem dagen, og hele tiden mangler 5 minutter. Hvis der bliver shalom, får de en ny måde at leve på. Der er stadig meget, der skal nås, men det går i et stille og behageligt tempo.

Forestil dig en hverdag, hvor du ikke skal leve op til en masse, men at du bare er god, som du er.
Du behøver ikke, at andre skal nikke anerkendende til dig. Du ved, at det du gør, er rigtigt og godt.
Det er shalom.
Englene siger, at Jesus blev født for at give denne shalom til mennesker.
Der er mange steder i vores liv, hvor det kan være godt lige at trække stikket ud, eller skrue lidt ned for tempoet.

Ydre fred

Når englene taler om fred, har de sikkert ment denne fred mellem forskellige parter. Guds ønske for den verden, han har skabt, er, at vi oplever ydre fred. At vi på arbejde, i skole og i fritid må have denne ro og fred. At vi i forholdet til hinanden har fred og accept. At vi giver hinanden frihed til at leve vores liv.

Indre fred

Men de har sikkert også ment den indre fred. Selvom der er fred omkring os, så kan vi opleve en storm indeni. Mange mennesker lever i rolige omgivelser, men inde i hjertet og tankerne, der kører der alt muligt rundt, som giver uro og disharmoni.
Her kan englenes budskab også høres, som en frelser, der er sendt for at skabe orden i vores indre kaos. En frelser, som kan skabe shalom midt i de storme, der kan rase omkring os.

Det fantastiske ved shalom er, at man faktisk kan få den, selvom forholdene omkring en er hektiske.
Du kan have en dyb fred og glæde indeni, selvom du lever i en verden fuld af kaos.

Det fortælles, at der en gang var en kunstkonkurrence med temaet ”Fred”.
Billedet som vandt, viste et fossende vandfald. Der var enorme kræfter i de store vandmasser. Men inde under vandfaldet havde en fugl bygget sin rede og i den sad fugleungerne trygt beskyttet af det buldrende vand. Der var fred og tryghed midt i en buldrende verden.

Sådan kan Gud skabe fred i dit indre.

Denne fred siger englene, at vi kan finde i ham, som Gud har sendt til verden.

Shalom er ikke en tilstand, som Gud skaber med en tryllestav.
Shalom er en tilstand, som opstår, når Gud kommer ind og skaber den i vores liv.

Da Jesus var blevet voksen, fortalte han, hvordan vi opnår denne fred.

Den kommer i Paradis, men vi kan også opleve den her og nu:

Bibelen. Jesus sagde: ”Kom til mig, alle I som er trætte og bærer tunge byrder og jeg vil give jer hvile. Lær af mig, så skal I finde hvile for jeres sjæle”.
Jo mere vi studerer Jesus og lærer om ham, jo mere vil han skabe shalom i vores liv.Ved at leve efter det, han har sagt, vil vi få denne fred.

Bøn. En dag, da Jesu disciple havde arbejdet hårdt, sagde han til dem: ”Kom med ud til et øde sted, hvor I kan være alene og hvile jer lidt”. Her var de alene og i bøn. Bøn skaber ro i vores liv.
Stilhed og bøn har en utrolig helende og beroligende virkning. Vi har brug for det, og Gud vil gerne snakke med os.

Hviledagen. Gud skabte verden på 6 dage. De kunne godt køre i en turnus mandag – lørdag. Men Gud besluttede at give mennesker en gave. En ekstra dag. Her er der mulighed for andre ting. Slappe af, bede til Gud, gå i kirke, være sammen med andre mennesker på en hyggelig måde…

Konklusion

Juleevangeliet fortæller, at Jesus kom med to ting: Frelse og fred. Men det er ikke en frelse og fred, der bare kommer af sig selv. Det kræver, at vi arbejder med på det.
Gud sendte sin søn for at give os denne gave. Enhver, der tager imod den, får den. Gud har skabt muligheden, men vi må åbne os for ham.

Så jeg vil give jer en udfordring.
Brug julen til at få slappet af. Tænk, hvordan du kan bruge disse ekstra og anderledes dage bedst muligt.
Men tænk også på tiden efter nytår. Hvordan kan din hverdag blive mere harmonisk?
Hvad kan du gøre for at skabe mere shalom omkring dig?
Hvordan kan du arbejde med på, at det, som Jesus er kommet for at give, også bliver mere virkelighed i dit liv?