Lise og Jep skriver fra Burundi

22/06/2022

Hos Baptistkirken i Burundi, UEBB, er planerne om at bygge nyt hovedkontor nu sat i gang (se billedet).
UEBB har selv samlet omkring 100 millioner Burundifranc (ca. 300.000 kr.) ind i menighederne og blandt venner af Baptistkirken, og i sidste uge gik projektet i gang. På grund af krav fra myndighederne skal det færdige byggeri være på fem etager, men man må gerne færdiggøre kun en etage ad gangen. Første trin var nedrivning af små butikker og kontorer ud mod vejen, og derefter starter arbejdet på fundamentet til den nye bygning. Nederste etage kommer til at bestå af kontorer til udlejning, og de næste to etager skal være kontorer og mødelokaler for UEBB. På de sidste to etager skal der være værelser og større mødefaciliteter.
Vi har nu kun en uge tilbage her i Burundi, og dagene løber næsten alt for hurtigt. Lise underviser hver dag et ungdomshold på præsteskolen i engelsk, og derudover bliver der ryddet op og organiseret i huset, inden vi kører fra Rubura på lørdag. Der er også et par afskedsarrangementer, der skal puttes ind undervejs.
Jep har travlt med diverse praktiske ting, herunder lidt reparationer af vandforsyningen på højen, men også forskellige regnskabsopgaver blandt andet i forbindelse med distribution af alle de gode julegaver, der blev købt af jer. Pengene skal helst havne de rigtige steder, så jordlodderne bliver købt, husene bliver bygget og myggenet, grise og høns delt ud.
Mandag deltager vi i executive committee meeting med UEBBs ledelse i Bujumbura, og om aftenen er der afskedsmiddag med ledelse, projektledere og Kvindedepartementets bestyrelse. Tirsdag flyver vi begge til Rwanda, hvor Jep fortsætter direkte til Danmark og Lise bliver en uge i Rwanda for at mødes med Kvindedepartement, Baptistkirken i Rwanda og lederne af det nye projekt for unge enlige mødre i Butare.