Modstandsfolk og nazister side om side i samme menighed

29/04/2020

På dagen for 75-året for befrielsen udgiver BaptistKirken historien om de danske baptisters forhold til den tyske nazisme. Det er Bent Hylleberg, der har forsket i historien, og i første omgang bliver den offentliggjort som en online publikation på tirsdag den 5. maj. ”Dansk baptisme og tysk nazisme” er overskriften for det omfattende værk, som er spændende læsning.
Der var både modstandsfolk og folk med nazi-sympatier iblandt de danske baptister. I nogle menigheder levede de side om side – f.eks. på Bornholm og i Odense. Ingen blev udelukket fra fællesskabet. Selv tyske soldater blev budt velkommen til gudstjeneste. Der var også – få – baptister, der meldte sig ind i nazistpartiet. Der var altså udpræget samvittighedsfrihed. Men alle måtte stå til regnskab i opgøret efter krigen, slår Bent Hylleberg fast.
I kommunikationen fra kirkesamfundets ledelse igennem 1930’erne og 40’erne er der grundlæggende en teologisk understregning af, at Jesus Kristus er verdens eneste Frelser – og Fører. Det rige, som baptisterne forkynder, er Guds rige, og det går forud for enhver ideologi. Ledelsen kritiserede enhver kirke, der knyttede sig for tæt til en ideologi – og det gjaldt især de tyske baptister, som de danske baptister ellers kan takke for støtte, da baptismen slog rod i Danmark i 1830’erne.
Det fremgår også, at danske baptister allerede inden 5. maj 1945 var engageret i at hjælpe den kvarte million (!) tyske flygtninge i Danmark. Og også blev engageret i et stort hjælpearbejde efter krigen i Holland, Polen og Tyskland!
Dette er blot en lille appetitvækker på det detaljerige værk, Bent Hylleberg har begået. Johannes Aakjær Steenbuch har redigeret hjemmesiden. Læs selv efter 5. maj via dette link: http://www.danskbaptismeogtysknazisme.dk/. Den planlagte reception i anledning af udgivelsen er selvfølgelig aflyst pga Corona-krisen.
Allerede nu kan man her se videoen med Bent Hylleberg, der fortæller om det foreløbige resultat af sin forskning.

Billedtekst: Politiets frihedskæmpere går i procession på Klosterbakken i Odense efter befrielsen, da der faldt ro over byen. Baptisten og modstandsmanden Gunnar Fjord Christensen går forrest. Privatfoto