Møde med BaptistKirkens Chin-menigheder

27/04/2022

Lørdag den 23. april var der møde mellem Baptistkirken i Danmarks menigheder med oprindelse i Myanmar. I mødet deltog menighedernes ledelser og derudover formand Per Beck, generalsekretær Torben Andersen, næstformand Vibeke Dalsgaard, integrationsudvalgsformand Torsten Wendel-Hansen, IM-sekretær Morten Kofoed og BBU-konsulent Bo Lundgaard. Mødet var afledt af et tidligere regionalt møde i efteråret, som blev aflyst. Siden denne aflysning har Chin Chin, som er suppleant til BaptistKirkens ledelse, arbejdet på at få et nyt møde i stand og det lykkedes med et fint fremmøde.
Efter andagt af Torben Andersen var første del af mødet erfaringsudveksling mellem de forskellige menigheder, og det var for os ”udenfor” en stor berigelse via tolkning at få et indblik i menighedslivet også hos disse af vores menigheder.
Herefter fik Morten, Torsten, Bo og Per ordet for at fortælle lidt om hvad Baptistkirken i Danmark og BBU både står for og kan yde i forhold til den enkelte menighed. Der foregik både mellem indlæggene og til slut en god drøftelse. Der var på mødet fra begge parter en stor bevidsthed om de sproglige barrierer, hvor menighederne var helt klar på, at der var brug for undervisning af deres børn og unge på dansk – hvilket BBU kan hjælpe med, og hvor BaptistKirken til gengæld opfordrede menighederne til at finde medlemmer, der kan læse dansk til at læse både e-Boks, menighedsforsendelser og nyhedsbreve.
Til sidst blev flere møder af samme slags efterspurgt, og vi vil derfor fra ledelsens side gerne takke Chin Chin for det store arbejde, som er gjort for at få mødet arrangeret og afviklet. Ledelsen vil arbejde videre med at etablere lignende anledninger i fremtiden.