Mørket må altid vige for lyset

En adventshilsen fra generalsekretær Torben Andersen

25/11/2020

Med advent begynder et nyt kirkeår. Måden hvorpå vi fejrer advent, og hvad vi fylder adventstiden med, er derfor udgangspunktet for alt det, vi håber, vil ske i det nye kalenderår – 2021. Vi lader ofte nytåret være en anledning til at gøre status, hvor vi ser både bagud og fremad og lægger planer og måske beslutter nogle nytårsforsætter. Hvad kommer til at ske? Vi ved det faktisk ikke. Dog ikke bare tror og håber vi på lysere tider, men vi ved, at mørket altid må vige for lyset!
Advent falder på den mørkeste tid af året, men er også den tid, hvor vi taler mest om lys, og helt konkret tænder vi adventslys. Vi befinder os i en vanskelig tid med store udfordringer bl.a. forårsaget af Corona-pandemien. Vi vil så gerne, at den slipper sit tag i os med de begrænsninger, vi oplever i hverdagsliv og menighedsliv. Som kristne er vi håbets folk. Det må vi aldrig glemme eller betvivle. Da vi igen måtte lukke kirkerne op i foråret, citerede jeg i min prædiken i Hjørring et nyligt opslag på Facebook: ”Spørgsmålet er ikke, hvordan går vi tilbage? Spørgsmålet er, hvordan går vi fremad?”

Stol på, at det vil lysne

”Stol på at det vil lysne”, var overskriften på en af mine torsdagstanker til baptist.dk tidligere på året. Den var inspireret af Tomas Sjödins nyeste bog på dansk med netop denne titel. Samme ord citerede jeg i min påskeprædiken og gør det igen i denne adventshilsen. Det er min overbevisning, at vi har brug for at høre disse ord igen og igen. Måske især i advent og ved begyndelsen af et nyt år i kirken? Stol på, at det vil lysne. I nævnte bog skrives også: ”Fornægt ikke mørket, men ringeagt heller ikke kraften i lyset”.”
Lys er stærkere end mørke og mørket må altid vige for lyset!

Jesus kommer

”Se, din konge kommer til dig… Han kommer i Herrens navn”, lyder det i teksten til 1. søndag i advent ifølge tekstrækken og i Bibelen 2020. Det er Jesus, der tales om. Jesus kommer os i møde, lige hvor vi er. Advent begynder med, at Jesus kommer. Han ikke bare kom eller vil komme engang. Han kommer og møder os i nutiden – lige her og nu. Lad det budskab være udgangspunktet for hver dag i det nye år – Corona eller ej!
Stol på at det vil lysne. Ikke som anstrengelse eller præstation, men i tillid til og i følgeskab med ham, der kommer!

God og oprigtig advent

Personligt håber jeg, at det i 2021 vil være muligt med flere besøg fra min side i menigheder eller ved andre fysiske møder og anledninger i Baptistkirken i Danmark. I sammenhænge, hvor jeg som den jeg er – og som generalsekretær – kan være til opmuntring, inspiration, hjælp og gavn med de evner og nådegaver, jeg har at forvalte. Jeg ønsker den enkelte læser og menighed en god og oprigtig advent og en glædelig jul, når den tid kommer – godt nyt år!